vrijdag 25 januari 2013

Dollars


Dollars

De rand, yen, rial, tala of de peso. Toen ik drie jaar geleden voor het eerst in Ecuador was, verwachtte ik met een soortgelijke exotische munt te moeten betalen, maar hier rekenen ze ´gewoon´ af met de Amerikaanse dollar. Ecuador had ooit wel een eigen munt, de sucre, maar als gevolg van een financiele crisis werd in 2000 besloten de dollar in te voeren. Ik heb hier nog nooit een Ecuadoriaan over horen klagen, maar ze zullen er vast wel zijn, net als in Nederland waar sommige mensen nog met weemoed terug verlangen naar de gulden. Ikzelf mis alleen het gouden vijfje. Dat krikte een handje kleingeld altijd zo verrassend lekker op.

Het is altijd wennen zo´n andere munt. In het begin betaalde ik vaak met papiergeld zodat ik niet tientallen muntjes hoefde om te draaien totdat ik de juiste had. En ik drukte zonder echt goed te kijken zo een paar munten in de handen van een bedelaar. De muntjes zijn sowieso een apart verhaal, want Ecuador gebruikt naast de Amerikaanse ook de eigen gedrukte munten. Omrekenen doe ik inmiddels niet meer, maar wat vond ik alles spotgoedkoop toen ik hier net was. Op koelkasten, tv´s, wasmachines en mobieltjes zag ik prijskaartjes met zestig of zeventig dollar. Ik zag mezelf al nooit meer afwassen, maar later merkte ik dat hier erg veel op afbetaling wordt gekocht. De mogelijkheid om dingen op zo´n manier aan te schaffen, zie je bijvoorbeeld terug wanneer er een gloednieuwe auto voor een krakkemikkig huisje staat geparkeerd. Misschien zie ik het verkeerd - en hebben die mensen heus wel het geld om een dure bolide te kopen - maar het is maar waar je je prioriteiten legt.

Je kunt hier in Ecuador zowel heel luxe als goedkoop leven. In de supermarkt kun je een bus geimporteerde peperkorrels kopen voor zeventien dollar en prijzige pakken biologische koffie, terwijl een driegangenmenu in een restaurant niet meer dan drie dollar kost en voor een taxi in de stad moet je één dollar betalen. Als buitenlander loop je wel de kans dat daar een muntje bovenop wordt geteld, want ik heb hier onmiskenbaar een dollarteken op mijn voorhoofd staan. Zo zijn er soms (wildvreemde) mensen die geld willen lenen en ook de bedelaars lijken me al te kennen. Want écht kijken naar die muntjes doe ik nog steeds niet. Geld moet rollen toch?
(Column 34 ´Coreanne in Quito´, voor De Gooi- en Eemlander, november 2012)

Geen opmerkingen: